Często rodzic idąc na wizytę ze swoim dzieckiem do pediatry lub neurologa dziecięcego słyszy diagnozę „asymetria ułożeniowa” , wtedy zaczynają się poszukiwania informacji czym w ogóle jest asymetria i jak można sobie z nią poradzić.
Temat jest dosyć rozległy ponieważ asymetria asymetrii nie równa i może ona wyglądać u każdego dziecka w trochę inny sposób. Niezmiennym faktem jest natomiast to, że do końca 3 m.ż. dziecko powinno osiągnąć symetrię.
Poniżej znajdziecie kilka informacji jak powinien prezentować się maluszek, który potrafi już ustawić ciało symetrycznie. Są to również wskazówki dla rodziców – na co musicie zwrócić uwagę przypatrując się swoim dzieciom.
W leżeniu na plecach:
-w jednej linii są nos, broda, pępek, spojenie łonowe,
-odległość uszu od barków jest taka sama,
-obręcz barkowa i biodrowa są ustawione do siebie równoległe,
-dziecko nie unosi barków i nie chowa szyi,
-tułów leży swobodnie i nie jest odgięty w żadną ze stron,
W leżeniu na brzuchu:
-tułów nie jest odgięty w żadną ze stron,
-dziecko ustawia obręcz barkową i biodrową równolegle do siebie
-główka ustawiona jest prosto (w przedłużeniu osi kręgosłupa), odległość uszu od barków jest taka sama,
-dziecko podpiera się symetrycznie na obu kończynach górnych,
-miednica przyklejona jest do podłoża.
Oczywiście musimy wziąć pod uwagę to, że noworodki oraz niemowlaki do 3 m.ż. nie trzymają jeszcze głowy w linii środkowej ciała. Układają one główkę i tułów raz w prawo, raz w lewo. Ważne jest, aby robiły to na obie strony z taką samą częstotliwością. Jeśli dziecko patrzy tylko w jedną stronę lub pochyla głowę ciągle do jednego barku może to oznaczać asymetrię ułożeniową i należy skonsultować się z pediatrą, neurologiem lub fizjoterapeutą dziecięcym.
Dlaczego symetria jest taka ważna?
Stanowi ona podstawę do osiągania kolejnych umiejętności przez malucha i jest oznaką prawidłowego rozwoju ruchowego.
W przypadku stwierdzonej asymetrii u dziecka istotna jest właściwa pielęgnacja oraz wczesne rozpoczęcie rehabilitacji. Brak jakichkolwiek kroków może spowodować pogłębienie asymetrii oraz spowolnienie rozwoju ruchowego, a w wieku szkolnym sprzyja występowaniu wad postawy.