Symetria u dzieci

Często rodzic idąc na wizytę ze swoim dzieckiem do pediatry lub neurologa dziecięcego słyszy diagnozę „asymetria ułożeniowa” , wtedy zaczynają się poszukiwania informacji czym w ogóle jest asymetria i jak można sobie z nią poradzić.

Temat jest dosyć rozległy ponieważ asymetria asymetrii nie równa i może ona wyglądać u każdego dziecka w trochę inny sposób. Niezmiennym faktem jest natomiast to, że do końca 3 m.ż. dziecko powinno osiągnąć symetrię.

Poniżej znajdziecie kilka informacji jak powinien prezentować się maluszek, który potrafi już ustawić ciało symetrycznie. Są to również wskazówki dla rodziców – na co musicie zwrócić uwagę przypatrując się swoim dzieciom.

W leżeniu na plecach:

-w jednej linii są nos, broda, pępek, spojenie łonowe,

-odległość uszu od barków jest taka sama,

-obręcz barkowa i biodrowa są ustawione do siebie równoległe,

-dziecko nie unosi barków i nie chowa szyi,

-tułów leży swobodnie i nie jest odgięty w żadną ze stron,

W leżeniu na brzuchu:

-tułów nie jest odgięty w żadną ze stron,

-dziecko ustawia obręcz barkową i biodrową równolegle do siebie

-główka ustawiona jest prosto (w przedłużeniu osi kręgosłupa), odległość uszu od barków jest taka sama,

-dziecko podpiera się symetrycznie na obu kończynach górnych,

-miednica przyklejona jest do podłoża.

Oczywiście musimy wziąć pod uwagę to, że noworodki oraz niemowlaki do 3 m.ż. nie trzymają jeszcze głowy  w linii środkowej ciała. Układają one główkę i tułów raz w prawo, raz w lewo. Ważne jest, aby robiły to na obie strony z taką samą częstotliwością. Jeśli dziecko patrzy tylko w jedną stronę lub pochyla głowę ciągle do jednego barku może to oznaczać asymetrię ułożeniową i należy skonsultować się z pediatrą, neurologiem lub fizjoterapeutą dziecięcym.

Dlaczego symetria jest taka ważna? 

Stanowi ona podstawę do osiągania kolejnych umiejętności przez malucha i jest oznaką prawidłowego rozwoju ruchowego.

W przypadku stwierdzonej asymetrii u dziecka istotna jest właściwa pielęgnacja oraz wczesne rozpoczęcie rehabilitacji. Brak jakichkolwiek kroków może spowodować pogłębienie asymetrii oraz spowolnienie rozwoju ruchowego, a w wieku szkolnym sprzyja występowaniu wad postawy.